Parasiittiklubi: Esiintyvä ruumis

12.04.2009, 00:37

 

Dilemma ry ja Nykytaiteen museo Kiasma esittävät:

PARASIITTIKLUBI: ESIINTYVÄ RUUMIS
Kiasman Seminaari-tila
la 18.4 klo 17

Alustajat:
Susanna Lindberg
Tero Nauha

Omistaako ihminen ruumiinsa: voiko ruumiinsa lainata, myydä tai lahjoittaa?
Mitä vaatimuksia ruumiille nykyään asetetaan?
Millä tavoin esiintyvän taiteilijan ruumis muuttuu eläväksi taideteokseksi?

Parasiitti on Dilemma ry:n ja Kiasman järjestämä keskustelutilaisuus, joka pureutuu ajankohtaisten kysymysten ytimeen. Teemana on tällä kertaa ”esiintyvä ruumis”. Aiheesta alustavat Susanna Lindberg ja Tero Nauha, minkä jälkeen yleisö voi osallistua keskusteluun.

Susanna Lindberg toimii Helsingin yliopiston teoreettisen filosofian dosenttina. Hän on mannermaisen filosofian asiantuntija, jonka erityisalaa ovat saksalainen idealismi, ranskalainen nykyfilosofia sekä Martin Heideggerin filosofia.

Tero Nauha on kuva- ja esitystaiteilija. Hän työskentelee piirustuksen, videon, äänen ja esitystaiteen eri muotojen parissa. Parhaillaan hän tutkii performanssitaiteen skitsoanalyysia.

Jyväskylän dekonstruktio

11.04.2009, 18:31

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suomen

 

  

Strasbourg: moralismi ja uhridiskurssi

09.04.2009, 02:21

 

 

Strasbourgissa järjestettiin viime viikonloppuna Naton 60-vuotiskokous. Mielenosoittajia oli paikalla mahdollisesti 30 000, poliiseja ja sotilaita 15 000 - 25 000. Mellakkapornoa tuotettiin valtavasti. Kaupunki oli sotatilassa, julkisivut sirpaleina ja barrikadit tulessa. Ihmisiä loukkaantui surullisesti puolin ja toisin, taloja poltettiin ja ympäristö tuhottiin: mellakat olivat viime aikaisen Euroopan rajuimpia.

Poliisin toiminnasta paikan päällä julkaistiin Valtamediassa silminnäkijän kertomus: Kokemuksia repressiosta ja kaupunkisodasta

 

Ihmiset itkivät ja juoksentelivat poliisin heittelemiä kyynelkaasupatruunoita ja ”paukkupommeja” karkuun. Meidän porukassa oli muun muassa nainen kävelykeppien kanssa. Hän satutti jo kipeytyneen jalkansa pahasti. Tässä kohdassa olin ehkä maailman onnellisin, että meidän porukka sattui olemaan juuri mustan blokin takana, koska se tavallaan pelasti meidän joukon vieläkin kovemmalta poliisin väkivallalta. Uskon siihen, että se noin sadan, ehkä kahden sadan hengen, kiviä heittelevä porukka esti poliisia käyttämästä vieläkin kovempaa väkivaltaa, ja osan mielivaltaisista kiinniotoista. Me olimme pitkään täysin saarroksissa kyynelkaasun keskellä.

 

Poliisit pääsivät myös suuryritysten uutisiin aina Hesariin asti: Ranskassa video paljasti poliisin heittäneen mielenosoittajia kivillä

 

Aseistakieltäytyjäliitto julkaisi ilmeisesti lauantain mielenosoituksen jälkeen tiedotteen, jossa se "tuomitsi jyrkästi" mustan blokin toiminnan:

 

Aseistakieltäytyjäliitto tuomitsee jyrkästi sekä virkavallan toimenpiteet rauhanomaisen mielipiteen ilmaisun rajoittamiseksi, että eräiden mielenosoittajien harjoittaman järjettömän väkivallan NATO:n huippukokouksen vastatapahtuman yhteydessä Strasbourgissa, Ranskassa. Aseistakieltäytyjäliitto on tyrmistynyt siitä, että mielenosoittajien joukossa toimii ryhmä, jonka tarkoitus näyttää olevan aiheuttaa kaaosta ja saattaa muut mielenosoittajat vaaraan.

 

Hyvät aktivistit ja pahat aktivistit? Aiheesta väiteltiin listalla, jonne tuli Valtamedian kertomusta vastustava silminnäkijäkommentti:

 

[mustan blokin] meininkiä oli kyllä aika vaikea pitää reaktiona virkavallan provokaatioihin, vielä vähemmän oli havaittavissa että tarkoituksena on puolustaa yhtään mitään. Sen sijaan kyseessä oli selkeä strategia provosoida kyttiä väkivallattoman porukan keskeltä hajottamalla paikkoja, sytyttämällä taloja palamaan suurmielenosoituksen kokoontumispaikan vieressä jne. Siis luoda poliisiväkivaltaa joka kohdistuu kaikkiin muihinkin, käyttää väkivallatonta porukkaa ihmiskilpinään, pakottaa muut turhia kyselemättä osaksi omaa peliään. Kaiken maailman sissiarmeijat, baadermeinhofit jne. on tietysti hallinneet tämän metodin iät ja ajat ja Strasbourgissa sitä toteuttivat sitten FA:n, CNT:n, AFA:n ym. lippujen alla liikkuneet mustablokkilaiset.

 

En tiedä Strasbourgin tapahtumista uutisia ja silminnäkijäkertomuksia enempää, mutta sen uskon tietäväni, että mustan blokin tuomitseminen ei pelastanut Aseistakieltäytyjäliiton julkisuuskuvaa. Jos tiedotteella oli jokin muu tavoite, en ymmärrä sitä.

Hesarin foorumilla trollattiin tiedotteen kommenteissa ihan samalla tavalla kuin ennenkin: "Siellä ne sivarit nyt käyttää väkivaltaa…" Ilman tiedotetta (tai ilman mellakoita) foorumilla olisi trollattu: "Siellä ne sivarit ryyppää sossurahojaan…"

Jokaisen mielenosoituksen, katujuhlan ja valtauksen jälkeen populistien foorumille ilmestyy vihaisia viestejä, joissa tuomitaan ankarasti "bilettely", "laimeus" tai "punaviherhörhöily". Tällä ei yleensä tunnu olevan juuri mitään tekemistä itse toiminnan luonteen kanssa. Kommentteja tulee, koska niiden kirjoittajilla on halu halveksua "radikaalia" toimintaa; tekosyitä halveksunnalle löytyy kyllä aina. Tätä eivät moralistiset lehdistötiedotteet muuta, vaikka ne kuinka tuomitsevat "kaaoksen".

Sen sijaan tuomitseva ja moralisoiva tiedotuslinja onnistuu luultavasti vieraannuttamaan joitakin aktivisteja, jotka kokevat AKL:n jotenkin radikaaliksi järjestöksi.

Sitä paitsi luulin, että meillä on jo konsensus tuomitsemisen reaktiivisuudesta.

 

Tässä ei ole kyse siitä, onko ok työntää väkivallattomuutta vaaliva joukko ihmisiä vaaraan. Tässä ei ole kysymys siitä, "mitä todella tapahtui" - tai edes koko Strasbourgista.

Tiedän, että mustahuput osaavat pahimmillaan vetää kännistä mielenosoittajaa joukolla turpaan ja että joskus mustien blokkien toiminta on vastenmielisen miehistä aggressiota. En halua puolustaa tällaisia tekoja.

En silti tuomitsisi niitä yleismoralistisesti.

Kyse on julkisesta suhtautumisesta tapahtumiin. Kaksi asiaa:

1) väkivallattomuuden (mitä se tarkoittaakaan: henkilöt, kiinteistöt, sosiaaliset rakenteet…) ja uhripuheen sekä tuomitsemisdiskurssin luoma reaktiivinen marttyyripositio (en haluaisi tuomita edes kokoomusnuoria, koska silloin asettuisin täysin reaktiiviseen suhteeseen heihin).

Viime aikojen trendi näyttää olevan, että poliisi voi hajottaa mielenosoituksen tai leirin ja pahoinpidellä ihmisiä mielensä mukaan täysin riippumatta siitä keitä, minkälaisia ja miten varustautuneita mielenosoittajat ovat.

Tietenkin mielenosoitus on helpompi piirittää, pamputtaa ja pidättää, jos ennakkotiedotus on hoidettu hölmösti ("haluamme tuoda epäjärjestystä Helsingin kaduille"), mutta on selvää, että poliisi repressoi mielellään, olivat mielenosoittajat väkivallattomia tai eivät. Kannattaako tällaisissa olosuhteissa ratsastaa moraalisesti ylempänä omalla väkivallattomuudellaan?

(Mikä muuten on väkivaltaa?)

2) hyvät ja pahat mielenosoittajat. Näin kirjoitettiin vuonna 2002:

 

Globalisaatiota vastaan mieltään osoittautuvat jakautuvat siis kahteen kastiin. Hyvistä mielenosoittajista tiedämme keitä he ovat: vastuuntuntoisia ja fiksuja peruskoululaisia, jotka nuorille tyypilliseen ja sallittuun tapaan saattavat ampua hieman yli, mutta jotka ovat yhtä kaikki huolissaan maailman tilasta. Ja vastaavasti tiedämme keitä ovat jakomäkeläiset mummojen rullaajat: perheväkivallan ja nuorisotilattoman lähiön puoliviattomia uhreja, kehitteillä olevien sosiaalisten uudistusten toiveobjekteja.

Myös rajalle pyrkivästä irlantilaisesta ja italiaanosta tai oikeuksiensa puolesta kamppailevasta homosta ja feminististä tiedetään keitä he ovat, missä he ovat, miksi he ovat minnekin tulleet. Tällaisten identiteettiryhmien kanssa neuvotellaan ja niille tehdään myönnytyksiä. Sen sijaan ryhmä, joista ei tiedetä mitään, jolla ei ole identiteettiä, lokeroa tai paikkaa, saa vastaansa puhtaan poliisi- tai sotatoimen. Ja se on merkki siitä, että oikeusvaltiollisen vallan olemus ja raja on tullut näkyviin.

Nykymuotoisen globalisaation vastaisessa kamppailussa vain identiteetitön voi olla radikaali.

(Tuomas Nevanlinna)

 

 

 

Psyyke pysyy kasassa kemikaaleilla

05.04.2009, 15:48

 

"Kansakunnan" psyyke pysyy kasassa säännöstellyillä kemikaaleilla: etanolia, nikotiinia, kofeiinia, vähän opiaatteja, sokeria, kanelia… Vallankumouksen hedelmiä tuotti Kulttuurivihkoihin (1/2009) jutun kemikaalien luokkasidonnaisuudesta. Siinä kiinnitettiin huomiota sittemmin "huumeiksi" määriteltyjen aineiden historiallisuuteen:

 

[h]eroiinin käyttäminen kuului Suomessa sotien välisenä aikana varakkaamman väestön tapakulttuuriin (…) maassa käytettiin seitsemän kiloa heroiinia vuodessa miljoonaa asukasta kohden – koko maailmassa vain Japani ylsi samalle kulutustasolle. Miksi heroiinin ennätyskulutus ei ollut moraalinen tai yhteiskunnallinen kysymys 1930-luvulla? Miksi se alettiin kokea ongelmalliseksi myöhemmin, kun käyttäjien määrä itse asiassa laski?

 

Keskiviikkona julkaistaan historioitsija Mikko Ylikankaan suomalaista huumehistoriaa käsittelevä kirja Unileipää, kuolonvettä, spiidiä. Siinä osoitetaan, kuinka nykyään laittomat kemikaalit tukivat yläluokan psyykettä upseerien orgioista talvisotaan.

Hesari kirjoittaa:

Heroiini oli pula-ajan Suomen suosittu superlääke

 

Muu maailma äimisteli Suomea jo 1930-luvulla. Kansainliitto eli YK:n edeltäjä patisti jäsenvaltioita luopumaan heroiinista, mutta Svinhufvudin Suomi ei suostunut. Lääkintöhallituksen ja Suomen lääkäriliiton mukaan heroiini oli halpa lääke, jonka rajoittaminen ei ollut perusteltua.

(…)

Kun muu maailma kielsi kovia huumausaineita, Suomi hangoitteli toistuvasti vastaan. Suomen liityttyä kansainväliseen oopiumisopimukseen vuonna 1936 tukkukauppiaat ryhtyivät ankaraan hamstraukseen. Apteekit ostivat varastonsa täyteen. Puolustusministeriö tilasi sotilasapteekeille heti puolitoista kiloa lisää heroiinia ja viisi kiloa lisää kokaiinia.

(…)

Historiankirjoitus on aina tietenkin valikoivaa – ja aina enemmän tai vähemmän ideologista. Koululaisillekin muistetaan aina mainita, että Nurmi, Ritola ja muut hiilimurskaratojen prinssit juoksivat Suomen 1920-luvulla maailmankartalle. Se taas on sivuutettu, kuinka laaja oli 1920-luvulla maamme ensimmäinen rikollinen kokaiiniaalto.

(…)

Huumebisnes ei ollut mitään nappikauppaa, kun määriä vertaa nykypäivään: Vuonna 1925 poliisin kolmessa takavarikossa Helsingissä löytyi neljä kiloa kokaiinia. Eli yhtä paljon kuin Suomen poliisi ja tulli takavarikoivat kokaiinia vuosina 1995–1999.

Helsingissä jäi kiinni pienen luokan huumeparoneita, kuten viipurilaiset liikemies Tahvo Käppi ja lääkäri Kaarlo Kalske. He myivät kilokaupalla Viroon. Lääkärit tehtailivat reseptejä yläluokalle ja kulttuuripiireille, sillä narkomaanit ennen sotia olivat lääkäreitä, sairaanhoitajia, liikemiehiä, taiteilijoita, lakimiehiä, opettajia ja upseereita.

Oli kieltolaki. Alkoholi oli kiellettyä, esimerkiksi kokaiini ei. Etsivän keskuspoliisin raportissa vuodelta 1928 narkomania näyttäytyi yläluokan juhlana: helsinkiläisen everstin Wennerholmin kokaiiniorgioissa "oli läsnä hän, J. Kauppinen, nuoria kadetteja ja tyttöjä. Tytöille syötettiin kokaiinia appelsiineissa ja makeisissa. Kokaiinikuoppana oli peukalonjuuri, johon kokaiinia sijoitettiin imettäväksi."

(…)

Vuonna 1946 Suomessa kulutettiin – reseptilääkkeinä – 99 kiloa heroiinia.

Suomi ei ollut vielä YK:n jäsenmaa. Ehkä siksi vastaus Helsingistä New Yorkiin oli kylmänviileä: Jatkamme heroiinin käyttöä. Sitä tarvittaisiin itse asiassa entistäkin enemmän – kansanterveydellisistä syistä.

Mitä uhmaa! Kyse on kuitenkin maasta, joka myöhempinä vuosikymmeninä on aina kontannut sen valtakeskuksen edessä, joka on sattunut käskemään.

 

Huumekontrollista

 Huumeet ja luokkataistelu

OUTO KUUKAUSI!!! WTF???

04.04.2009, 22:41

 

ilta alkoi uskontunnustuksella

 


 

siinä sitten popitettiin huoratronia (assume position!) ja etsittiin kapitalisteja mukiloitavaksi, koska meitä oli käsketty palaamaan "politiikan peruserotteluun" ystävä-vihollinen ja määrittelemään vihollinen

 

no me sit tajuttiin että me ollaan jokainen osittain kapitalisteja, koska marxilaisen luokkakäsityksen mukaan luokkarajat ei kulje ihmisten välillä vaan niiden sisällä. ei me sit jaksettu mukiloida itseämme

"megafoni on keksinyt uudestaan siirtymän 60-luvulta 70-luvulle. sillon kun operaistit hajos 60-luvun lopussa, niin osa lähti irlantiin opiskelemaan aseiden käyttöä ja compoundien rakentamista, osa alkoi kirjottaa leninistisiä tekstejä", tokaisi yksi meistä ja lopetti asian käsittelyn siltä erää

no ei siinä muuta ku hattua niskaan ja menoks

 

 

 

tuntemattomat mikroanarkistit oli sillä välin ehtiny tägäämään metron umpeen

 

 

 

alettiin olla jo aika antagonistisissa ontologioisssa kun illan keskeytti hämmentävä uutinen:

 

 

 

ei siinä tilanteessa voinut mennä uuden sosiaalikeskuksen avajaisiin!

takaisin töihin, siis. täytyy tehdä enemmän ja määrätietoisemmin työtä organisaation eteen. tulos tai ulos!

 


 

 

valittiin tällä kertaa "ulos" ja tehtiin pientä exodusta

 

 

 

kohdattiin retrofuturistisia näkymiä

 


 

todistettiin le corps mince de la francoisen ensimmäinen tavastian keikka

 

 

 

huoratronin taustakankaan yhteydessä voisi olla relevanttia viitata tähän meemiin

 

 

 

huhtikuu on kuukausista oudoin. pysy viritettynä!

 

onko VH muuttunut ironiseksi hipsteridiskurssiksi? kyseessä on ainakin vappuun asti kestävä kokeilu jossa jotkut postaukset liittyvät jonkun toisen blogin tyyliin…

Reclaim your education

03.04.2009, 18:36


 

"Kuten ehkä jo tiedätte, Helsinki ottaa osaa kansainvälisen Reclaim your education –viikon toteuttamiseen 20.-30.4. Toimintaviikkomme käynnistyy mm. seminaarein ja opintopiirein ja huipentuu vappuun."

Jäämme odottamaan, keksitäänkö lisää polttoitsemurhan kaltaisia lopullisia ratkaisuja paskaduuneilla rahoitettuun paskaopiskeluun.

 

Allekirjoita epäluottamuslause Helsingin yliopiston johdolle

Autonomia, kuolema

02.04.2009, 01:39

 

 



 

 

Lost your home? Lost your job? Lost your savings or your pension? This party is for you!


Kuolema. Maailman talouseliitti G20 on kokoontunut Lontooseen puhumaan talouskriisista. Taantumasta pitäisi jotenkin päästä ja hierarkkisia talousinstituutiota haluttaisiin vähän uudistaa, mutta eihän jutusta mitään tule, kun eliitit eivät pääse sopuun esimerkiksi siitä, pitäisikö köyhemmille maille antaa lisää sananvaltaa, ja mistä leikata ja säästää, mitä tukea.

Tuhannet ihmiset demonstroivat eilen Lontoon keskustassa kapitalismin mielivaltaa vastaan. Pankkien julkisivuja rikottiin, ja Royal Bank of Scotlannin konttori onnistuttiin ryöstämään. Financial Fools Day! Osa taktiikoista oli varsin kekseliäitä, kuten yllä kuvattu "mellakkapanssarivaunu", jonka poliisi tosin jotenkin onnistui tajuamaan hoaxiksi.

Two windows in the Royal Bank of Scotland building were smashed, and masked youths made off with computers that were ripped apart by people in the crowd. Onlookers were infuriated by the sight of the police officers drawing blood as they swung away with their truncheons while guarding the bank, whose bailout by the government as it teetered near bankruptcy made it Britain’s most prominent symbol of the economic downturn.

“The police are defending the very people they should be fighting, the bankers,” said Liam Edin, a student.

 

Videoita youtubessa: piper4242 - raerth


Ei kuitenkaan tule antaa liikaa huomiota G20:n kaltaisille julkisille spektaakkeleille. Tärkeämpi ulottuvuus on vallan ja sen median katseilta piilossa tapahtuva järjestäytyminen, jonka ei tarvitse omata ainakaan näkyvän "poliittista" luonnetta. Kapinan liekki saattaa palaa kirkkaana hetken, mutta se sammuu nopeasti jos sen takana ei ole mitään millä ruokkia sitä. Elämän edellytysten haltuunotossa syntyvien paikallisten ‘näkymättömien’ suhteiden vahvistaminen on avain mille tahansa todelliselle vallankumoukselle, jonka mahdollisuudet avautuvat edessämme näinä kriisin aikoina.

Meidän täytyy käyttää nuo mahdollisuudet.

Takku: Talouskriisi ja G20

 

Ilmeisesti Megafonin suunnitelma onnistui, sillä konflikti kärjistyi auringon laskiessa. Poliisit päästivät koiransa puremaan etulinjan mielenosoittajien käsiä auki, ja toista kertaa Euroopassa 2000-luvulla tällainen mielenosoitus johti kuolemaan (edit: mies kuoli sisäiseen verenvuotoon - mahdollisesti poliisin väkivallan vuoksi).

Voisi näin pinnallisesti arvioida, että mikäli kuolema johtui poliisista, sillä voi olla vaikutuksia seuraavien viikkojen tapahtumiin.

 

 

Autonomia. Autonomiaa kokeillaan Lontoon mielenosoitusten lisäksi kamppailussa vapaan tiedon puolesta. Ruotsissa astui aprillipäivänä voimaan levy-yhtiöiden lobbaama IPRED-laki, joka heikentää netin käyttäjien yksityisyydensuojaa (operaattori voidaan määrätä luovuttamaan käyttäjätietoja) ja antaa pahimmillaan mahdollisuuden kotietsintöihin tiedostojen jakamisen vuoksi. Ruotsalainen Piraattipuolue yllyttää ihmisiä avaamaan langattomat verkkonsa vapaaseen käyttöön. Avoimien verkkojen rihmastossa tiedostojen jakaminen on turvallista.

 

Piratpartietin Rick Falkvinge toteaa, että uudella kampanjalla on myös se positiivinen sivuvaikutus, että kansalaiset alkavat itse rakentaa tietoyhteiskuntaa - toinen toistaan auttaen. "Poliitikot näyttävät uskovan, että netti on jonkinlainen leikkikalu nuorille, jonka he voivat ottaa pois, mikäli nuoret käyttäytyvät tyhmästi. He eivät näe, mitä netti oikeasti on - se on vallankumous, joka on samaa luokkaa kuin kirjapainotaito tai kirjoituskieli. Nyt on tullut hetki, jolloin meidän kansalaisten on rakennettava tietoyhteiskuntaa, koska poliitikot eivät ymmärrä siitä mitään."

IPRED-laki voimaan Ruotsissa: piraatit vastaiskuun langattomilla verkoilla

 

Tuomari Nurmiokin tuli julkisuuteen levy-yhtiöiden puolestapuhujana. Eikö mies ymmärrä, että kopiointi on jo loogisesti eri asia kuin varastaminen? Laittaisi biisinsä jakoon eikä änkyröisi. Nurmio on nimensä veroinen: tuomari tosiaan, reaktiivinen ja konservatiivi, kykenemätön käsittämään uutta.

Huhtikuu on vasta alkanut ja death roll on jo käynnissä. Surullista ja julmaa, niin kuin huhtikuu runon mukaan on, mutta ehkä tähän kaikkeen saadaan iloa loppukuusta: tulee kansainvälinen toimintaviikko maksuttoman ja vapauttavan koulutuksen puolesta sekä uuden työväen Walpurgisnacht.

Seuraavista kuukausista en sitten tiedä. Sen verran pahasti kuluvan vuoden talouskriisiä on alettu rinnastaa 1930-lukuun.

 

 

a LEGO a day

 

ps. miten olis jos ne jotka on aiheuttaneet tän talouskriisin maksais sen kulut