Semiokapitalismi
I
Taloudessa ja (työ)elämässä on 1970-luvulta alkaen tapahtunut siirtymä materialistisesta fordismista postfordismiin, jossa immateriaalinen toiminta tuottaa arvoa. Siirtymä tarkoittaa ruumiskeskeisen teollisuus- ja kuriyhteiskunnan korvautumista jälkiteollisella semioottisen kontrollin yhteiskunnalla. Jos tehtaan liukuhihnat ovat teollisen yhteiskunnan ”paradigmaattinen” esimerkki, jälkiteollisessa yhteiskunnassa niitä vastaa immateriaalinen tieto- ja tunnetyö: epämääräinen ”innovointi”, julkisuuden hakeminen ja huomion kiinnittäminen, dj:t, hoitajat, tutkijat, opettajat, journalistit, asiakaspalvelijat ja koodaajat – toimintoja, joissa keskeistä on merkkien manipulointi ja kommunikointi.
Samalla teollisesta käyttöarvoon perustuvasta kulutuksesta on siirrytty semioottiseen merkkien, brändien ja merkitysten kuluttamiseen. Jälkiteollinen kuluttaminen on itsessään tärkeä taloudellisen tuotannon muoto. Se tuottaa ihmissuhteita, merkityksiä ja affekteja, jotka voidaan tuotteistaa ja myydä takaisin tuottajilleen sen lisäksi, että tällainen kulutus uusintaa yhteiskunnallista hierarkiaa ja pitää yllä sosiaalista yhdenmukaisuutta.
Semioottinen kompetenssi on erityisen tärkeä osa nykyistä kuluttamista: on osattava lukea brändejä ja tiedettävä, mikä semioottinen mallisto kuuluu mihinkin alakulttuuriin.
II
Teollisen ajan kapinoitsijoiden päävaatimuksia oli siirtyminen tylsästä rutiinityöstä (talous) merkitykselliseen vapaa-aikaan (kulttuuri ja semiotiikka). Tämän vaatimuksen sulauttaminen ja hyväksikäyttö eli rekuperaatio on kapitalismin ovelimpia tapahtumia. Uudessa taloudessa juuri kulttuurilliset aspektit, luovuus, merkkien lukeminen ja manipulointi on valjastettu taloudellisen arvon tuottajiksi.
1960-luvun työläis- ja opiskelijakapinoiden, työstä kieltäytyjien, antikolonialismin ja nuorisoradikalismin vaatimukset päästä eroon tehtaasta ja vakituisista työurista kohti persoonallista vapaa-aikaa, luovuutta, merkityksillä leikkimistä ja itsenäistä verkostoitumista on siis otettu pääoman haltuun uuden työn muodossa. Uusi tieto- ja tunnetyö on perverssillä tavalla ”persoonallista” (työntekijä myy nyt koko persoonaansa, ei vain erityistaitoansa tai tuotettaan”), ”itsenäistä” (jokaisesta tulee oman elämänsä yrittäjä ja riskien kantaja), ”luovaa” (Innovate or die!), sosiaalista (”olet se, kenet tunnet”) ja ennen kaikkea semioottista: tärkeintä on tuntea ja osata yhdistellä merkkikuvastoja, brändejä ja käsitteitä, liukua merkitysten rihmastossa kiinnostuen kaikesta ja välittämättä mistään.
Se mikä teollisessa yhteiskunnassa nähtiin vapauden ja luovuuden alueeksi – kulttuuri ja esteettiset merkkijärjestelmät – on nyt integroitu osaksi taloutta ja kontrollikoneistoja. 2000-luvulla markkinointi ja mainonta toimivat jälkistrukturalismin logiikalla ja korostavat sekoittumista, yhdistymistä, liikettä, kiertokulkua, epämääräisyyttä, parodiaa, moninaisuutta ja joustavuutta. Mainosta ja mainoksen parodiaa on jo vaikea erottaa toisistaan.
Kaiken lisäksi yksilöt laitetaan uuden työn aikakaudella kilpailemaan, eivät vain työssä, vaan itse työhön pääsemisestä. Elämästä tulee jatkuvaa työnhakua, odottamista, kerjäämistä ja toivomista.
III
Roman Jakobsonin klassinen kommunikaatiomalli on yritys kuvata viestintätilanteen välttämättömiä ehtoja. Yksi ehto on ”kontakti”, joka mallissa tarkoittaa lähettäjän ja vastaanottajan välistä fyysistä ja psykologista yhteyskanavaa. Kontaktiin liittyvän toiminnon Jakobson nimesi faattiseksi funktioksi. Tämä viestintäkanavaan liittyvä toiminto on keskeinen arkisessa kommunikaatiossa: on tärkeä pitää lähettäjän ja vastaanottajan välistä yhteyttä yllä, vaikkei mitään sisällöllistä viestiä välitettäisikään.
Uuden työn ja talouden yhteiskunnassa kommunikaation faattinen funktio saa valtavan korostuksen. Kommunikaatio tuottaa arvoa, eikä viestinnän sisällöllä oikeastaan ole kovin paljon väliä, kunhan se pysyy tiettyjen rajojen sisällä – arvo syntyy itse viestinnän kyvystä, mahdollisuudesta kommunikoida mitä tahansa välineellä kuin välineellä: iltapäivälehdissä, tv-chatissa ja molemmat yhdistävän ilmaisjakelulehden tekstiviestipalstalla. Kyse ei enää niinkään ole tekstuaalisen merkityksen tuottamisesta tai välittämisestä, sen sisään- ja uloskoodaamisesta, vaan kommunikaatiosta kommunikaation vuoksi, viestinnän jatkuvuuden ylläpitämisestä ja yhteen kuulumisen tunteen tuottamisesta. Kommunikaatiokyky muodostaa tietotalouden keskeisen perustan: työntekijän on osattava käyttäytyä oikein sosiaalisissa tilanteissa, pystyttävä joustavasti mukautumaan koko ajan muuttuviin kontaktiverkostoihin, opittava ”ilmaisemaan itseään avoimesti” (Jakobsonin mallin emotiivinen funktio), kyettävä omaksumaan jatkuvasti uusia merkkijärjestelmiä ja liukumaan eri elämänalueiden välillä – riippumatta siitä, mihin näitä kykyjä ”sovelletaan”.
Tilannetta voi lähestyä koodin käsitteen avulla. Semiotiikassa koodit ovat sosiaalisia ja konventionaalisia säännöstöjä, joiden kautta merkeistä muodostuu systeemi. Analoginen koodi perustuu jatkumoon ja sitä luonnehtii virran metafora: koettu ajan virta, musiikin liikkuva äänimassa, musiikille tanssivien ihmisten sulavat liikkeet ja luonnon tapahtumat ovat analogisia koodeja. Digitaaliset koodit taas muodostuvat selvistä ja tarkoista erotteluista: aika jaetaan keinotekoisesti tunteihin, minuutteihin ja sekunteihin, musiikki koodataan nuoteiksi, tanssijoiden liikkeet nimetään ja luonto kvantifioidaan mitattaviksi paloiksi.
Uuden työn kapitalismissa talouden moottorin muodostava työvoima – ”väki” – tuottaa jatkuvaa kommunikaation, tieto- ja tunnetyön, yhteistyön ja merkityksen virtaa, joka vertautuu analogiseen koodiin. Tästä virrasta yritykset katkaisevat itselleen sopivia pätkiä ja maksavat korvauksen vain niistä, vaikka pätkien tuottamiseen tarvitaan koko virta.
Ihmisten ilmaiseksi tuottama analoginen yhteiskunnallinen rikkaus – yhteinen äly, kommunikaatiorihmastot, persoonallisuus, omalla ajalla hankittu semioottinen kompetenssi, kielitaito, tietotaito ja hiljainen tieto, tiimityökokemus ja yleinen sosiaalinen kyvykkyys – digitalísoidaan ”tehdyiksi lopputuotteiksi” tai ”tuloksiksi”, joista sitten maksetaan palkkaa. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että nykyisessä taloudessa tuotantoaika on analoginen, mutta kapitalismi digitalisoi sen, erottaa keinotekoisesti työajan ”vapaa-ajasta” ja maksaa vain edellisestä, ikään kuin ”tehty työ” olisi erotettavissa sen edellyttämästä sosiaalisen infrastruktuurin, kykyjen, potentiaalien ja resurssien tuotannosta.
Tuotanto on jatkuvaa ja työ levittäytyy koko elämän alueelle, mutta palkka tulee edelleen vain työsuorituksesta. Postfordistinen talous toimii analogisesti, mutta palkkatyö- ja sosiaaliturvamallit ovat juuttuneet digitaaliseen fordistiseen ajatteluun.
IV
Uuden talouden muoto ja informaatiomäärän jatkuva kasvu aiheuttavat kielellisen merkityksen vähentymistä ja affektituotannon, halun organisoinnin sekä performatiivien korostumista. Jälkimodernissa semiokapitalismissa ”asioiden merkityksestä” tai ”perustasta” puhuminen tuntuu jo jotenkin vanhahtavalta.
Kiinnitämme nyt vähemmän huomiota tekstuaalisuuteen ja huomioimme enemmän sitä, mikä on asioiden audiovisuaalinen muoto (konnotaatio) ja minkälaisia tuntemuksia, elämyksiä tai shokkeja – affekteja – meille tuotetaan (Jakobsonin konatiivinen funktio). Kasvavat autismiluvut, lukihäiriöt ja ADD-diagnoosit symboloivat uusien kommunikaatioteknologioiden vaikutuksia. Vaikutuksia tuottavat kielellisten merkkien sijaan entistä enemmän koetut intensiivisyydet;
”impulssien kiihtyminen aiheuttaa fyysisessä organismissa stressiä ja vaatii havaintokyvyn ja kognitiivisen vuorovaikutuksen psykotrooppista uudellenformatointia psyykelääkkeiden avulla, tai kognitiivista rytmiä hidastavan empatian puhtaan ja yksinkertaisen deaktivoinnin avulla, ja joidenkin aistitasojen kautta, kuten hajuaistin ja tuntoaistin, jotka kirjoituksen kiihdyttäminen on jo muotoillut uudelleen”.1
Merkitys hajautuu loputtomiin, valtavalla nopeudella kiertäviin informaatio- ja affektivirtoihin, joiden vyöryssä denotaatio uppoaa konnotaatioon: väliä ei ole sillä, onko viestin ”sisältö” säätiedotus, Hitlerin pää vai pieruvitsi, vaan sillä, miten se tuottaa fiiliksiä, viboja, subjektiivisuutta ja intensiivisyyksiä, miten se kanavoi halua ja miten se pitää kommunikaatiovirrat – ja pääoman – pyörimässä. Näin jälkiteollisen kapitalismin faattisen ja konatiivisen funktion voidaan katsoa osittain ylittävän klassisen semiotiikan: taloudellis-poliittiset efektit – joihin koko elämä uppoaa – eivät enää synny keskeisesti vain merkeistä, vaan myös merkkeihin palautumattomista sosiaalisista affekteista.
1 Franco ”Bifo” Berardi (2006): Tietotyö ja prekaari mielentila. Suom. Mikko Jakonen & al. Tutkijaliitto, Helsinki, s. 38.